…. меньше — только молдаване.

На днях исследователи из GfK опубликовали исследование, повергшее, мягко говоря, в шок. Оказывается, покупательная способность украинцев одна из самых низких в Европе.

Публикуем исследование без купюр.
девушка

Протягом 2008 року кожен європеєць витрачав на споживчі товари у середньому 12 500 євро. Україна займає передостанню сходинку за рейтингом купівельної спроможності із лише 1 688 євро доходу на особу. Українці можуть витратити лише 9% з тієї суми, яку на споживчі витрати мають німці. Такі результати показало дослідження «GfK Purchasing Power Europe 2008/2009», яке GfK GeoMarketing проводить у 41 країні.

Згідно з результатами дослідження GfK за 2008 рік європейські споживачі загалом мають можливість витрачати близько 8 трильйонів євро з наявного доходу домогосподарства. Ця цифра включає державні платежі, такі як допомога по безробіттю, дотації на утримання дитини та пенсійні виплати. Це означає, що середня купівельна спроможність на одну особу складає близько 12 500 євро, хоча між різними країнами спостерігаються значні відмінності. Наприклад, Молдова замикає порівняльну таблицю із рівнем наявного річного доходу на особу менше 800 євро. Перше місце посідає Ліхтенштейн із купівельною спроможністю близько 45 000 євро, на другому місці Люксембург (28 192 євро), за яким слідує Швейцарія (26 842 євро). Німеччина із середнім показником у 18 734 євро на особу піднялась з одинадцятого місця рейтингу на десяте.

У першій десятці Ісландія втратила позиції, перейшовши в 2008 році з четвертого місця на сьоме. Фінансова криза, яка зачепила Ісландію протягом останніх тижнів, поки не відобразилася на даних 2008 року. Загалом, вплив фінансової кризи ймовірніше за все проявить себе у наступному році, що буде видно з даних дослідження GfK щодо купівельної спроможності у 2009 році. Великобританія, яка займала восьму сходинку у 2007 році, взагалі вийшла з першої десятки списку європейських країн із найвищим рівнем купівельної спроможності, і зараз вона перебуває на одинадцятому місці.

Через вихід Великобританії з першої десятки рейтингу звільнилося місце для Норвегії, котра піднялася на одну сходинку і виграла також за рахунок коливання курсу валют, коли норвезька крона зміцнилася у порівнянні із євро. Оскільки показник купівельної спроможності за методикою GfK вираховується у євро, спадна купівельна спроможність у євро не обов’язково означає, що населення насправді у реальності стало біднішим.

Рівень купівельної спроможності в країнах Східної Європи зростає дуже повільно

У більшості країн Східної Європи був зафіксований низький рівень зростання купівельної спроможності. Натомість, темпи зростання у більшості країн Центральної та Східної Європи значно вищі. При цьому, нижчий темп зростання у Західній Європі при перерахунку в євро має значно більшу вагу, ніж більш потужніше зростання у державах із менш розвиненою економікою. Наприклад, у Норвегії, якщо рівень купівельної спроможності збільшується на 7,5%, кожний житель за рік витратить майже на 1 700 євро більше. Натомість, в Україні, яка перебуває на передостанньому місці в рейтингу, зростання рівня купівельної спроможності на 13% відповідатиме збільшенню можливих витрат лише на 200 євро. В цілому, українці з показником купівельної спроможності 1 688 євро на особу за рік можуть витратити лише 9% суми, котру мають в розпорядженні німецькі споживачі.

Рівні купівельної спроможності в межах України суттєво різняться, найвищий та найнижчий індекси відділяють 155 пунктів. Для порівняння, у сусідній Польщі найвищий і найнижчий рівні купівельної спроможності різняться на 98 пунктів індексу.

Розподіл показників купівельної спроможності в Україні також значно варіюється у сільській та міській місцевостях. У перших 20 регіонах (із індексом купівельної спроможності вище за 162) переважають великі міста. Мешканці Києва є найбільш заможними і мають 3 110 євро номінального доходу на особу (індекс купівельної спроможності дорівнює 184). Рівень купівельної спроможності близький до київського мають також менші міста найбільш промислово та економічно розвинених регіонів країни. Два з цих міст навіть перевищили купівельну спроможність жителів Києва: Угледар, що є осередком важливого економічного сектора вугледобувної промисловості, виявився містом із найвищим індексом купівельної спроможності (204); і на другому місці портове місто Южне, важливий центр торгівлі, розташований на узбережжі Чорного моря.

Регіональна нерівність так само наявна в Угорщині. Населення більш заможних регіонів, таких, як столиця — Будапешт, витрачають близько 8 988 євро на рік, що відповідає рівню найбідніших регіонів Німеччини. У найбідніших регіонах Угорщини споживачі витрачають на рік лише 2 086 євро на особу.

Купівельна спроможність на душу населення за 2008 рік

Країна

Купівельна спроможність на душу населення у євро, 2008 рік

Рейтинг за 2008 рік

Рейтинг за 2007 рік

Ліхтенштейн

44 851

1

1

Люксембург

28 192

2

2

Швейцарія

26 842

3

3

Норвегія

25 165

4

5

Ірландія

22 540

5

6

Данія

21 673

6

7

Ісландія

21 202

7

4

Австрія

20 045

8

9

Франція

19 525

9

10

Німеччина

18 734

10

11

Великобританія

18 583

11

8

Бельгія

17 695

12

12

Швеція

17 552

13

13

Фінляндія

17 194

14

14

Італія

16 949

15

15

Нідерланди

16 034

16

16

Іспанія

13 942

17

17

Греція

12 973

18

19

Кіпр

12 652

19

18

Португалія

10 019

20

20

Словенія

9 943

21

21

Мальта

8 688

22

22

Чехія

6 412

23

23

Естонія

6 229

24

26

Латвія

6 211

25

27

Словаччина

6 102

26

24

Литва

5 582

27

28

Угорщина

5 549

28

25

Польща

5 529

29

29

Хорватія

4 763

30

30

Туреччина

4 583

31

31

Румунія

3 332

32

32

Сербія

3 080

33

33

Болгарія

2 817

34

34

Чорногорія

2 589

35

35

Боснія і Герцеговина

2 325

36

36

Македонія

2 237

37

37

Білорусь

1 888

38

38

Албанія

1 748

39

39

Україна

1 688

40

40

Молдова

788

41

41

Середній показник по Європі, 2008 рік

12 500

Джерело: GfK Purchasing Power Europe 2008/2009, GfK GeoMarketing

Інформація про дослідження

Купівельна спроможність — це показник наявного доходу на особу (включно із державними пільгами, пенсією) після відрахування всіх податків. Під час дослідження фіксується показник рівня купівельної спроможності на особу за рік і у євро, і як індексне значення. Дані щодо купівельної спроможності, представлені компанією GfK, відображають номінальний дохід після виплати податків, без урахування рівня можливої інфляції. У дослідження використовуються статистика доходів та рівня податків, державних пільг і виплат, та прогнози різних економічних інституцій. Дослідження купівельної спроможності, яке проводить компанія GfK, не враховує різного роду регіональні відмінності споживчих витрат або щомісячні вирахування з доходу, як то витрати на житло, виплати по іпотеці та внесків до приватних пенсійних фондів і страхових компаній. Компанія GfK вираховує купівельну спроможність населення Європи кожен рік для 41 європейської країни, із покриттям на рівні муніципалітетів та поштового індексу. Результати дослідження за 2008/2009 роки доступні з кінця листопада, вони додатково включають інформацію про населення та домогосподарства. GfK GeoMarketing також пропонує цифрові карти Європи із нанесеними показниками купівельної спроможності.

Мета дослідження купівельної спроможності країн Європи, яке провадить компанія GfK, — забезпечити порівняння відмінностей між «багатими» і «бідними» регіонами Європи у динаміці. Хоча щорічні порівняння не є частиною дослідження, вони тим не менш проводяться експертами GfK GeoMarketing на основі перевірених даних за минулий рік. Для вирахування та оновлення показника купівельної спроможності на особу завжди використовуються номінальні значення  (поточні ціни на ринку). Зафіксований рівень купівельної спроможності є прогнозом на поточний рік.

Більш додаткову інформацію про дослідіження GfK Purchasing Power Europe можна отримати на веб-сайті www.gfk-geomarketing.com/purchasing_power.

Мапу GfK Purchasing Power Europe 2008/2009 можна завантажи за лінком: www.gfk-geomarketing.de/purchasing_power_europe2008.zip

1 КОММЕНТАРИЙ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here